Ung marketing-boss: Facebook og Instagram trumfer dine antikverede salgskanaler

steffen

Platformsøkonomien er blevet et grundvilkår, som virksomheder ikke bare kan melde sig ud af, forklarer Airtames marketingdirektør

Steffen om…

morgenritualet

Jeg starter dagen med at tjekke Slack på min telefon. Her har vi al firmakommunikation – både 1:1 og mere generelt. Vi bruger Zapier til at få data om salg og sign-ups direkte ind i feed’et. Så tjekker jeg Facebook, Twitter og Snapchat.

kommunikationsværktøjer:  

For et år siden havde jeg aldrig brugt Slack, men nu er jeg dybt afhængig. Vi bruger det til alt internt i virksomheden. E-mails er kun til ekstern brug. Jeg er et netværksmenneske, så jeg har hele tiden Facebook kørende i baggrunden, men mange af mine kontakter og samtaler er også af professionel karakter. Det fungerer faktisk også langt bedre end e-mail.

at undgå spildtid på sociale medier

Jeg automatiserer ikke noget. Men jeg er nådesløs, når det kommer til at ‘unfollow’e’. I gamle dage måtte du selv ud og finde nyhederne, men i dag flyder det hele hen til dig. Men ligesom med ukrudt skal du luge ud i det. Jeg følger folk, der føjer noget til mit liv, og sørger for at unfollow’e folk, der lægger en masse babybilleder op.

møder

Min tilgang er; lad os få noget fra hånden i stedet for at snakke. Vi holder stort set aldrig møder, der varer over en time. Som regel snakker vi på tomandshånd, og ellers tager vi det lidt flydende i løbet af dagen.

planlægning for ugen, måneden og året.

Vi bruger objectives and key results med inspiration fra Google. Alle i virksomheden har deres egen OKR og har meget frihed i forhold til, hvordan de vil opnå dem.

at arbejde hjemmefra

Det handler om, hvad man præsterer, ikke hvor lang tid, man sidder på kontoret. Selvom jeg selv fungerer bedst med en god portion struktur på dagen, så er vi meget fleksible. Jeg har også arbejdet fra Istanbul nogle uger ad flere omgange. Så længe du har wifi, kan du lave alt. Unge mennesker i dag er jo altid på, så den der fabriksmentalitet med at stemple ind klokken 8 og gå klokken 16 giver ikke så meget mening længere.

en god bog, hvis man vil forstå, hvor erhvervslivet er på vej hen


The 4 hour Work Week af Tim Ferriss er et godt bud. Men privat læser jeg stort set aldrig fagligt relevante ting. Det kan være umådeligt kedeligt at læse om de nyeste buzzwords. Jeg har i stedet en bogklub med nogle venner, hvor vi læser skønlitteratur. Jeg tror, at der er væsentligt flere sandheder at finde i de største skønlitterære værker sammenlignet med moderne business-bøger.

Steffen Hedebrandt er marketingdirektør for Airtame. Et firma, som er kommet til verden, efter en af de mest succesfulde europæiske crowdfunding-kampagner nogensinde med et resultat på 9 millioner kroner. Startup’en laver små HDMI-dongler, som forbinder din laptop med en storskærm. Selvom cvr-nummeret er dansk, så er ambitionerne næsten udelukkende rettet mod det amerikanske marked.

Inden sin karriere i Airtame var Steffen Hedebrandt nordisk direktør for Upwork. En af tidens mest omtalte platforme for freelancere. Ikke helt Uber eller Airbnb, men ligaen lige under.

32-årige Steffen Hedebrandt har allerede nået en del i sin karriere. Lige nu befinder han sig midt i det, man kan kalde en perfekt storm af digitalisering, platformsøkonomi og nye muligheder. Vi har hevet fat i ham for at høre, hvorfor sociale medier er den bedste salgskanal i dag, hvordan man får succes på Amazon – og måske mere generelt: Hvordan man driver forretning i 2016.

Mange taler i dag om platformsøkonomi og transparens. Om at virksomheder tidligere kunne være meget internt fokuseret, mens det i dag handler om at kunne aktivere et community eller en crowd uden for virksomheden. Er det en tankegang I dyrker hos Airtame? Og hvordan kommer det til udtryk?

“Man kan sige, at platformsøkonomien fungerer på den måde, at den skaber en transparens i alt. Hvor mange udbydere er der, og hvor mange efterspørger dit produkt? Hvem er de gode og dårlige i din industri? Alt er mere gennemsigtigt i dag. Men man kan jo stadig angribe den virkelighed strategisk som virksomhed,” siger Steffen Hedebrandt.

Han forklarer, at Airtame har været igennem en længere proces, hvor anmeldelser på Amazon har været den højeste prioritet for marketingafdelingen. Anmeldelser er ikke ligegyldige, de er en skalérbarudgave af mund-til-mund metoden.

Men hvordan sikrer man sig gode anmeldelser uden at fuppe forbrugere eller platform? For Airtame har løsningen været at sætte alle sejl ind på kundeservice.

Når en kunde har købt et produkt hos Airtame, får vedkommende et evalueringsskema tilsendt kort efter og bliver bedt om at give firmaet en bedømmelse mellem 1 og 10.  

Dem, der giver topkarakterer, bliver efterfølgende opfordret til at anmelde produktet på Amazon. De mere lunkne kunder får ikke i første omgang en invitation til at uddele stjerner. I stedet ryger de videre i et sindrigt kundesupport-system. Når de endelig er tilfredse med firmaet, modtager de en opfordringsmail.

“Det er marketing, men samtidig handler det helt basalt om, at vi bekymrer os om kunderne,” siger Steffen Hedebrandt.

Han forklarer, at den nidkære kundeservice desuden har en positiv effekt på bundlinjen. Fordi mange kunder er skoler og organisationer er det typisk en IT-ansvarlig, som køber nogle enkelte dongles for at teste dem. Men når de har set, hvor grundige Airtame er, vender de ofte tilbage med langt større ordrer.

“For os er der penge i at bekymre os for, om alle har fået en god oplevelse. Du kan ikke gemme dig på internettet. Du kan ikke behandle folk som lort. På et tidspunkt kommer det tilbage og rammer dig selv.”

Crowdfundere har god hukommelse

At Airtame ikke bare er en traditionel virksomhed, der lever en afsondret og enerådig tilværelse, siger firmaets skabelsesberetning en del om. Airtame var i første omgang bare en god idé på platformen Indiegogo. Men tusindvis af mennesker valgte at crowdfunde idéen om en dongle, som kunne sende billeder og lyd til en ekstern skærm.

“Vi ville nok aldrig være kommet nogen vegne uden crowdfunding. Markedet i Danmark er alt for småt til den slags,” konstaterer Steffen Hedebrandt.

Han forklarer, at crowdfunding-communitiet særligt var vigtigt i firmaets spæde start, hvor markedet var den private forbruger.

Men en dongle ved navn Chromecast, som firmaet Google stod bag, snuppede hurtigt dét marked for næsen af Airtame.

I dag er fokus rettet mod virksomheder og institutioner, og derfor er fanbasen naturligvis en anelse mere afdæmpet.

“Men der er stadig af og til en crowdfunder, der vågner op og husker, at han var blevet lovet en eller anden mærkelig funktion for tre år siden, som vi måske har snakket om i et blogindlæg. Men så må vi tage en snak med vedkommende og forklare, at vi også bliver nødt til at lytte til markedet. Vi tager one-on-one samtaler med alle tidligere backers. Men i virkeligheden er det jo en højrisiko-investering at være med til at crowdfunde en startup.”

Hvad er det mest positive og negative i platformsøkonomien?

Hvis du har et dårligt produkt, kan du ikke sælge det. I hvert fald ikke i længere tid ad gangen. På samme måde kan man heller ikke behandle en kunde eller medarbejder dårligt. I løbet af ingen tid er det jo overalt på LinkedIn, Twitter og Facebook,” siger Steffen Hedebrandt og uddyber:

“Feedback-loopet i dag er ultrakort. For os er det rigtig fedt. Lige nu sælger vi rigtig meget via Facebook til USA. Vi har helt fantastiske værktøjer til rådighed, hvor vi kan skalere salget lynhurtigt. For 10-15 år siden havde det været en helt anden proces, hvor vi skulle tage ud til konferencer og finde nogle mellemmænd, som ville tage vores produkter ind. Med kløgt, SEO-optimering, nyhedsbreve, sociale medier og sign-ups kan vi i dag ramme vores marked direkte.”

Du er jo en stor tilhænger af sociale medier. Hvis du stod i en ansættelsesproces og skulle vælge mellem en kandidat med McKinsey på cv’et eller en anden med 3000 følgere på Twitter, men mindre faglig ballast, hvem ville du så være mest lun på?

“Hvis jeg står med én der tweeter meget og så en McKinsey-mand, så er svaret nemt. Der er trods alt noget mere pondus i McKinsey. Men når det så er sagt, så er aktivitet på sociale medier, noget som jeg kigger på. Hvis der var to ansøgere, som havde lige stærke profiler fagligt, mens den ene havde 1000 følgere og den anden 10.000, så ville jeg helt klart gå efter ham, der havde flest,” forklarer nordjyden.

Efter en kort tænkepause uddyber han:

“Men hvis jeg nu skulle have lavet et stykke php-kodning, og jeg havde valget mellem én med 100 top-anmeldelser på Upwork og en programmør fra et respekteret dansk softwarehus, så ville jeg vælge ham fra Upwork. På samme måde ville jeg også langt hellere køre med en Uber-chauffør med 100 gode reviews end en almindelig taxa,” uddyber han.

Steffen Hedebrandt forklarer, at han faktisk lige har været igennem rekrutteringsproces for at finde en medarbejder til Airtames marketingafdeling, og her var det tydeligt, at der var to forskellige grupperinger blandt ansøgningerne: Der var dem, der fattede den nye virkelighed, og så dem, der ikke gjorde.
“Vi har ikke råd til at købe tv- og avisreklamer, så vi bliver nødt til at være til stede der, hvor vi får mest value for money. Vi tænker hele tiden digitalt og i sociale medier. Vi havde en del ansøgere, som ikke er på Snapchat og Instagram, og det er jo ikke fordi, at det er en forudsætning for at kunne lave marketing, men det siger en hel del om mindset og nysgerrighed, at man er på de medier. Det er enormt vigtigt, at du forstår internettet og det tekniske univers. I dag er Facebook-reklamer vores vigtigste salgskanal, men et medie som Instagram bliver også mere og mere værdifuldt for os, selvom vi som virksomhed sælger et dyrt B2B-produkt. Det er sigende for, hvor verden er på vej hen.”

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

0

Array ( [0] => 113 )

2968687758_7fdd360881_o-web700px
2968687758_7fdd360881_o-web700px
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)