Taxa-app vil nedlægge Uber med blockchain og god karma

(Foto: Roger Schultz - Flickr CC)

Arcade City er i færd med at skabe et decentralt alternativ til taxagiganten Uber baseret på samme teknologi som bitcoin

Både myndigheder og taxachauffører verden over har et indædt had til Uber.

Men de færreste er klar over, at selv Ubers chauffører kan have et anstrengt forhold til firmaet, der uden varsel eller forklaring kan diktere kilometer-rater og indtjeningsstruktur for chaufførerne.

Det er den utilfredshed, som har fået en række tidligere Uber-chauffører til at gå sammen og danne startup’en Arcade City.

Målet med Arcade City er på sigt at skabe et alternativ til services som Uber og den herhjemme lidt mindre kendte Lyft-app. Men Arcade City er ikke blot en gammel app iført nyt interface. Det er derimod et markant opgør med hele tanken om, at en centraliseret organisation skal tjene penge på at føre to parter sammen via en platform. Man kan kalde det en tilbagevenden til ‘den egentlige deleøkonomi’.

Taxachauffører vil også have relationer

Stifter af Arcade City Christopher David er selv web-udvikler og tidligere Uber-chauffør. Han ragede dog hurtigt uklar med selskabets forretningsmetoder, fortæller han til Magasinet F5.

“Mange af mine passagerer spurgte, hvordan de kunne booke mig igen. Men med Uber var der ingen mulighed for at få et længerevarende forhold til mine kunder. Mange chauffører foretrækker tilbagevendende kunder. Det giver en mere konsistent indkomst, og det er mere behageligt for både chauffør og kunde. Men det er overhovedet ikke Ubers model. De foretrækker, at kunde og chauffør har et upersonligt forhold. Grunden er nok, at de hele tiden mister mange chauffører, som dropper platformen. Erfarne chauffører gider ikke køre på den måde. Over tid kan de ikke tjene nok,” siger han.

Christopher Davids helt store indvending mod Uber er dog den totale kontrol med prissætning. Med et enkelt slag kan taxagiganten ændre indtjening for alle chauffører verden over.

Læs også: Har fagforeningen løst Uber-udfordring ved et tilfælde?

“Den helt store akilleshæl er den centraliserede pris-politik. Det er at tage et kerneområde væk fra chaufførerne, at de ikke selv kan bestemme prisen og gør dem i realiteten til slaver. Grunden, til at mange vælger at blive chauffører, er, at de gerne vil være entreprenører og have noget at sige,” siger han.

I øjeblikket har en gruppe på mere end 1000 Uber chauffører i New York slået sig sammen for at protestere mod prisændringer, og den udvikling vil kun fortsætte. De gamle fagforeninger vil blive erstattet af nye arbejderorganisationer, som hurtigt kan samles efter behov, forklarer Christopher David:

“Jeg tror, der kommer til at være nye organisationer, som kommer til erstatte de gamle fagforbund. Tech er i gang med at decentralisere flere og flere ting. Derfor bliver det også lettere at organisere sig midlertidigt og efter behov, så organisering kommer og går. Med vores platform tillader vi for eksempel, at chaufførerne laver deres egne kooperativer og organisationer,” siger han.

Blockchain er mere end hype

Arcade City er mere end blot din gennemsnitlige tech-startup. Det viser firmaets satsning på den såkaldte blockchain, som teknologien bag Bitcoin bliver kaldt.

Blockchainen har igennem et stykke tid været hypet som en potentiel game-changer på lige linje med browseren eller smartphonen. Men indtil videre har der været flere profetier end reelle anvendelsesområder.

Arcade City har dog helt konkrete planer med blockchainen, som er af den såkaldte Ethereum-variant. Men i stedet for at bruge teknologien på betalingsområdet, så handler det nærmere om at skabe gennemsigtighed og troværdighed i et decentralt system.

Læs også: Nederen chef? Giv ham en skodanmeldelse på nyt jobsite

“I første omgang handler det ikke så meget om betalinger, men mere om at sikre identitet og gennemsigtighed. For eksempel kan vi bruge Ethereum til at sikre, at folk er dem, de siger, de er. For det andet, så er vores rating-system bygget på blockchain. Ubers rating-system er én stor joke. Alle chauffører starter ud med en rating på fem stjerner. Det vil altså sige, at en nybegynder ser ud til at være bedre end én, der har kørt 1000 ture og har fået et par dårlige anmeldelser. Vi vil i stedet have et helt transparent system, hvor man ved selvsyn kan se alle ratings,” forklarer Christopher David over Skype fra New Hampshire.

Han forklarer, at blockchainen kan bruges til et ekstremt sofistikeret henvisningssystem, som kan give rabatter og medejerskab til kunder og chauffører, der er med til at promovere app’en.

“Hver gang folk henviser nogen til Arcade City, så får de eksempelvis ‘0.0001 Arcade Token’ for vennernes fremtidige kørsler. Den slags kræver et åbent og effektivt system. Hvad bitcoin gør for penge, vil Ethereum gøre for menneskelige relationer. Det betyder også, at vi ikke bruger milliarder på marketing som Uber. I stedet giver vi folk en rigtig god grund til at sprede ordet. Derudover er det også nogle ret interessante ting på vej i forhold til blockchain og forsikring, som vi er ved at kigge på.”

En ny type organisation

Arcade City er ikke en normal profitorienteret startup, der drømmer om et hurtigt salg eller en god børsnotering. I stedet er det en bevægelse, som ideologisk er inspireret af hele crowdfunding- og peer-2-peer-tankegangen. Idéen er, at firmaet i første omgang skal skabe en åben platform, som kan benyttes af alle, uden at en central organisation skal skumme fløden af andres arbejde. Og derefter er det usikkert, hvad moderfirmaets rolle skal være. Det kan måske sammenlignes lidt med WordPress, der er en åben platform, mens stifter Matt Mullenweg har samlet sine kommercielle aktiviteter i firmaet Automattic.

Læs også: Pas på, nu kommer den ægte deleøkonomi

“Fordi vi er bygget på Ethereum, har vi mulighed for at skabe en decentraliseret platform, som på sigt kommer til at eksistere uafhængigt af Arcade City-virksomheden. Der kommer ikke til at være hverken en enkelt person eller virksomhed, som kan lave ændringer, der vedrører alle. Ingen af os ved helt, hvordan strukturen bliver, men vi kommer til at være frontrunners på, hvordan sådan noget kan tage sig ud,” siger Christopher David, der betegner sig selv som en slags libertarianer, der er imod statsmagt og monopoler.

“Jeg tror meget stærkt på, at en decentral struktur er fremtiden. Jo mere magt, der kan decentraliseres, des bedre. Vi har ikke brug for firmaer og regeringer til at bestemme for os,” slår han fast.

Den tidligere chauffør forklarer dog, at Arcade City i øjeblikket har en klassisk organisation med folk på nøglepositionerne, ligesom der er en større gruppe frivillige, tidligere chauffører, som er klar til at træde til, når der er brug for det.

Danmark er næste stop

Selvom Arcade City lyder som noget fra en af de mere syrede fremtidsfilm, så skal man ikke tage fejl af projektet. Startup’en har allerede haft første version af sin app tilgængelig i App Store, og efter nogle ændringer vil den blive relanceret.

“Vi har allerede fået mere end 3000 chauffører på, og der er blevet kørt prøveture i 28 stater i USA. Vi relancerer vores app om to til tre uger, og jeg tror, det kommer til at gå rigtigt hurtigt med udbredelsen – også globalt set,” siger han.

“App’en er allerede tilgængelig på engelsk, spansk, tysk og svensk, og hvis nogen vil lave en dansk version, så er vi helt med på den. Det er meget mere en p2p-app end Uber, så vi kommer til at komme ind i en masse lovmæssige og politiske slagsmål, når først vi relancerer. Men det ser vi frem til,” siger Christopher David.

Uber er i øjeblikket i gang med at angribe det danske marked. Hvad er dit råd til de danske taxa-chauffører?

“De bliver helt klart nødt til at gøre noget anderledes for at forblive relevante. Grunden, til at Uber har så stor fremgang, er, at folk gerne vil have noget app-baseret. Og de fleste taxa-chauffører, jeg taler med, ved godt, at det er den vej, det går, men de er faktisk overraskende villige til at omfavne ny teknologi. De danske chauffører skal være velkomne til at melde sig til vores system, men det kræver, at de er villige til at blive ratet. Det er en meget fundamental del af vores app. Til gengæld kan de stadig være organiseret som et firma i modsætning til, når man kører for Uber,” slutter amerikaneren af.

Læs også: 4×35 vil bekæmpe Uber med Wifi

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

0

Array ( [0] => 113 )

2968687758_7fdd360881_o-web700px
2968687758_7fdd360881_o-web700px
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)