Peter Boris Kreilgaard, Marketingchef – Coop.dk

Peter Boris Kreilgaard er marketingchef hos Coop.dk. Det er hans job at sørge for, at Coop kan følge med tiden og på sigt bide skeer med internationale giganter som Amazon på nettet.

Peter startede sin karriere hos Pepsi tilbage i halvfemserne, og siden har han blandt andet været hos TDC, Statoil og TOYS”R”US.

Under Peters ledelse er Coops marketingafdeling gået fra 3 til 20 ansatte, og de fleste af dem arbejder udelukkende med digital markedsføring.

Ifølge Peter Boris Kreilgaard så er digitaliseringen en gave til branchen. Pludselig kan man måle på alt og dermed lettere legitimere sit budget. Men der er også faldgruber. Læs interviewet med Peter, og find ud hvad du skal være opmærksom på.

 

Q&A:

På hvilket område af dit marketingbudget har du skåret mest ned de seneste tre år? Og tilsvarende: Hvor har du skruet mest op for budgettet?

Vi har på ingen måde skåret ned – tværtimod. Vi har bare investeret mere og mere i marketing. Og det skyldes, at vi kan se, at marketing er en decideret vækstmotor hos os. Jo flere penge, vi putter i markedet, des bedre resultater får vi.

Marketing er steget med en tocifret procentsats hvert eneste år, og vi er gået fra  at være tre til 20 personer henover de sidste to år.

Selvom vi er en meget digital virksomhed, så må man ikke underkende den værdi som de gode gamle offline-marketingværktøjer stadig har. Kataloger og print fungerer stadig aldeles glimrende.

Hvornår kommer marketingbudgettet online til at overgå offline? Kan du sætte et årstal på det?

Der er vi faktisk meget, meget tæt på. Det kan godt være, at det bliver i år, at der kommer en lille overvægt til den digitale del af forretningen.

Jeg har set, at Coop gør en stor indsats online med tests og den slags. Skal marketingchefen selv tilegne sig den slags IT-kompetencer eller er det vigtigere at hyre folk, som har dem?

Min holdning er, at man som marketingansvarlig er pisket til at sætte sig ind i de digitale værktøjer.

Der ingen tvivl om, at CMO’en eller marketingdirektøren skal tilegne sig langt flere digitale kompetencer, end vi måske selv tror.

Men der kommer selvfølgelig også en grænse. Er du en del af et lille team, så bliver du nok nødt til at være rimelig hands on og kunne rode med forskellige programmer selv. For os, og med den udfordring vi står over for, så er vi decideret gået ud og har headhuntet mennesker, der har digitale spidskompetencer. Vi bliver nødt til at have nogen, som bruger 110 procent af deres tid på at fokusere på et givent område og på, hvordan vi får størst mulig return of investment.

Den marketingansvarlige behøver måske ikke selv sidde og nørde med meget komplicerede analyser på Google Analytics, men vedkommende skal have en overordnet forståelse og eksempelvis kunne trække nogle tal ud.

Jeg bliver nødt til at kende vores forskellige digitale værktøjer – hvordan virker vores product recommendation tool inde på vores site eksempelvis?

Hvordan skal marketingchefen blive en bedre støtte for ledelsen?

Marketing skal tale forretning. Det handler dybest set om økonomiske resultater. Hvis min CEO kommer og giver mig 100 kroner ekstra til marketing næste år, så skal jeg ikke fortælle, at jeg vil lave tre kampagner mere. Det er der mange CMO’s der kan svare. Men min CEO ønsker et helt andet svar. Han vil gerne vide, at han får eksempelvis 110 kroner tilbage året efter – altså hvor meget at investeringen i marketing betaler sig.

Har digitaliseringen gjort det lettere for dig at legitimere investeringer i marketing?

I høj grad. Der er mange flere ting vi kan måle på i realtid end nogensinde før. Men der er stadig mange, mange virksomheder, som har problemer med at bruge dataen ordentligt. Hvad er det reelt, der sikrer et salg? Her er der mange, som er udfordrede på deres end-to-end attribuering.

Mange sidder og måler på last click attribution. Det vil sige, de får nogle tal ind fra Google Analytics, som siger at køberen er kommet ind fra fra et givent digital værktøj. Men er vedkommende måske endt med at søge på grund af en tv-reklame, på grund af et stærkt brand eller af en tredje årsag? Den attribuering, så man forstår, hvordan købsbeslutningsprocessen fungerer er vigtig. Og det er stadig ikke let selvom, vi har fået mere data end før.

 

Q&A: Fremtidens CMO

jakobbernhard

jeanette

jensjermiin

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

375

375

brød2
brød2
Owner af billede
Owner af billede
(Foto: pixabay)
(Foto: pixabay)
gen-y-worldbankphotocollection-1-2
gen-y-worldbankphotocollection-1-2