Digitale indfødte er faktisk dårligere til it end dig

(Foto: Steve Collins - Flickr CC)

De såkaldte digitale indfødte har ikke nødvendigvis bedre it-forståelse end Karsten på 45. Snarere tværtimod, for de er vant til brugervenlighed

Sorry. Men vi bringer hermed en mytedræber: Hvis du tror, at dine børn eller børnebørn er it-genier, fordi de er enormt gode til at håndtere både smart-tv, smartphone, iPads og computere, så tager du altså fejl. Ja faktisk er du måske skarpere til elektroniske dimser, end de er.

For du husker sikkert, da du tilbage i 1900 hvidkål sad foran en computer for første gang. Frem kom det gode, gamle MS DOS-system, hvor du startede systemet op med kommandoer som: “C:\>dir/w”. Det gør de digitale indfødte bestemt ikke. De er født efter starten af 1990’erne, og har derfor været vant til, at en computer tænder, når man starter den, og at man bare kan dobbeltklikke på et program, og så starter det.

De er vant til, at brugerfladerne er enormt intuitive. Derfor har de ifølge ekspert i digitale indfødte Søren Schultz Hansen netop ikke den grundlæggende it-forståelse, som de ældre generationer har. For hvis først systemerne begynder at drille, giver de op.

“De har aldrig prøvet at skrive en kode ind i WordPerfect for at få kursiv skrift. Som udgangspunkt er de it-savvy på den måde, at de kaster sig ud i det meste elektronik. Til gengæld har de også en stor tendens til at opgive hurtigt, hvis det ikke fungerer,” siger han og henviser til, at da NemID blev udrullet i Danmark, var de helt unge faktisk dem, der var sværest at få med om bord. For brugergrænsefladen til tilmelding af NemID var ikke ligeså let, som hvad de var vant til fra andre sider.

Læs også: Mus-samtaler er antikvitet for de digitale indfødte

“De har meget lav tolerance over for, at tingene nogen gange kan være lidt besværlige. De har en tilgang, hvor at hvis noget ikke er let, kan det ikke betale sig at sætte sig ind i det, fordi der nok kommer noget nyt, som er lettere,” siger han.

Men… De hedder jo digitale indfødte?

Mathias Lund Schjøtz, der er CEO i medievirksomheden Brain Gain Group, der producerer journalistik og didaktisk design til både medier, virksomheder og forlag. De har tidligere udgivet mediet Brain Food, der blev produceret af frivillige studerende. Mathias Lund Schjøtz er selv 26 år – og altså lige på vippen til at være en ægte digital indfødt, og de fleste af hans medarbejdere er yngre end ham selv. Og han er enig med Søren Schultz Hansen.

“De her unge mennesker har både iPhones, spillekonsoller, computere, og de bruger diverse musik- og filmstreamingtjenester. Men når man kigger på, hvor mange der kan frembringe multimedieprodukter, er det ikke ret mange, der kan lave digital video, og det er endnu færre, der kan finde ud af at kode,” siger Mathias Lund Schjøtz

Men hvis de digitale indfødte ikke er gode til it. Hvorfor i alverden kalder man dem så for digitale indfødte? Det er da lidt misvisende.

Både ja og nej. For selve begrebet opstod tilbage i 2001 i forbindelse med skoleforskning, da Marc Prensky beskrev, hvordan unge vokser op i en tidsalder, hvor it-systemer er en selvfølge. Tesen gik dels på, at de unges hjerner derfor vil fungere anderledes, når det kom til it-forståelse – de kognitive strukturer ville altså ændre sig, lød det. En proces, der evolutionært tager længere tid end blot en enkelt generation. Men også på, at de aldrig har oplevet en verden uden fungerende it, og hvor de ikke har været online.

Læs også: R: Digitale indfødte skal disrupte det offentlige

Og den sidste del er jo i og for sig sand nok. Men hvor man havde en forventning om, at det ville betyde, at alle unge ville blive it-eksperter, kan det derfor betyde det stik modsatte. For hvem havde set de ultranemme brugerflader komme? Begrebet digitale indfødte – eller på engelsk; digital natives – har derfor intet at gøre med, om man er dygtig til at løse komplicerede it-problemer.

De skal IKKE styre virksomhedens brand

Derfor kan det også være farligt, hvis man som leder handler i den tro. For når den unge studentermedhjælper snapper løs med sine venner, lægger billeder på Instagram af frokostordningen eller har en succesfuld videoblog på YouTube, så betyder det vel, at de er eksperter i sociale medier, gør det ikke? Og er det så ikke oplagt at sætte de unge medarbejdere til at poste ting på facebook for virksomheden? Det korte svar er nej.

Ifølge Mathias Lund Schjøtz skal man passe enormt meget på, før man giver det overordnede ansvar til den yngste medarbejder, hvis de ikke har en strategisk baggrund. For når sociale medier fylder så meget, som de gør i dag, må man ikke tro, at de ikke skal bruges præcis ligeså strategisk som et hvilket som helst andet marketingværktøj.

Læs også: Selv digitale indfødte bliver ikke it-hajer uden hjælp

“Bare fordi jeg snapper med mine venner, mens jeg sidder på YouTube, ved jeg ikke nødvendigvis, hvordan man kan bruge digitale medier til at brande en virksomhed. For de unge bruger forbrugerteknologier. Derfor kan det virke, som om de er meget mere tech savvy, end de er. Men de har ingen særlige forudsætninger for at forstå Google Analytics eller andre analyseværktøjer. Og hvis man går fejl af det, kommer man hurtigt til at sætte yngstemanden eller praktikanten til at varetage kommunikationen,” siger han.

Og Søren Schultz Hansen er enig. Til dels. For man skal heller ikke ekskludere dem og undervurdere dem.

“Bare fordi de kender til sociale medier kan de ikke udtænke strategier. Men det er en god idé at involvere dem. Men de er ikke automatisk strategisk tænkende på sociale medier, bare fordi de bruger dem meget privat,” siger Søren Schultz Hansen.

Læs også: Unge talenter forhandler ikke – de skrider

For de unge ved, hvad der er det nye. Hvad er det nye sociale medie, og ville det give mening for os at være til stede der? Hvordan har de andre lige lavet en fed, viral video? Men de ved ikke nødvendigvis, hvad man skal kigge efter i Analytics, når man skal måle på, om det går godt. Ligesom det heller ikke nødvendigvis er den unge medarbejder, der er den bedste til at besvare vrede kundehenvendelser på facebook-siden.

Og digitalisering af virksomheden er ikke i sig selv nok til, at man får fat i de unge. Og så har de brug for præcis ligeså meget uddannelse som ældre generationer, hvis de skal forstå backend på et it-projekt.

“Man kan ikke som virksomhed sige, at man digitaliserer noget, og så har man automatisk nået de digitale indfødte. Ligesom man ikke kan tro, at de digitale indfødte er de rigtige at sætte ind på et kompliceret it-projekt,” siger Søren Schultz Hansen.

Digitale indfødte:

Der findes mange definitioner af digitale indfødte.

Den mest brugte er dog, at de er født fra start-midt 90’erne og frem.

Man er digital indfødt, når man aldrig har oplevet en verden, der ikke har været opkoblet på internettet.

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

305

305

sour
sour
Featured Video Play Icon
Featured Video Play Icon
Barack_Obama_playing_football_in_secretary's_office_wikimedia
Barack_Obama_playing_football_in_secretary's_office_wikimedia
2968687758_7fdd360881_o-web700px
2968687758_7fdd360881_o-web700px
(Foto: MIKI Yoshihito - Wikimedia CC)
(Foto: MIKI Yoshihito - Wikimedia CC)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)
(Foto: pixabay.com)
(Foto: pixabay.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
4_1170x780_digital-genoptraening-sparer-web1170px
4_1170x780_digital-genoptraening-sparer-web1170px