Jens Jermiin, Global head of marketing, B&O Play

B&O Play handler om at formidle de klassiske Bang & Olufsen-værdier til iPhone-generationen. Det er en mission, der ser ud til at lykkes. I dag udgør det nye sub-brand nemlig omkring 40 procent af omsætningen for den gamle danske virksomhed.
Jens Jermiin er manden, som har ansvaret for markedsføringen hos B&O Play. Hans fokus er særligt på de nye digitale medier. Det er nemlig her, målgruppen befinder sig.
Jens Jermiin har haft en række profilerede stillinger, inden han kom til Struer-virksomheden i 2016. Han har blandt andet været været kreativ direktør for Coca-Cola i Europa, ligesom han har fungeret som digital direktør hos Carlsberg.
Vi har snakket med ham om hans strategi for marketing i 2017. Læs med her, og find ud af hvordan Jens og hans team bruger growth hacking som en integreret del af deres markedsføring.

 

Q&A:

På hvilket område af dit marketingbudget har du skåret mest ned siden du kom til B&O Play? Og tilsvarende: hvor har du skruet mest op for budgettet?

Jeg har faktisk ikke skåret ned på nogen områder. Der var en god budget-allokering, da jeg kom til. Til gengæld har vi skruet op på paid digital media for at få  øget reach i de målgrupper, vi gerne vil have i tale. Ingen platforme er gratis længere, så vi promoter vores posts og indhold, hvor det giver mening.

Det er typisk digitale medier som Facebook, Youtube, Instagram. Og af specifikke titler har vi tidligere lavet samarbejder med partnere som Kinfolk og High Snobiety, hvor vi ved, at vores målgruppe befinder sig.

B&O Play er en ny retning for Bang & Olufsen – på hvilken måde spiller marketing sammen med forretnings- og produktudvikling i jeres afdeling?

B&O Play har eksisteret i fem år, så når vi taler om os selv, siger vi, at vi er en startup med en 90 år gammel historie. Vi står på skuldrene af giganter, som var pionerer inden for design og teknologi, og det fortsætter vi med.

Men vi har identificeret en anden målgruppe, som vi går til med en anden portefølje, som primært er headsets og bluetooth-speakers. Marketings rolle er at kende den målgruppe så godt som muligt og forstå, hvordan det er at være en såkaldt ‘urban creative professional’, hvor musik spiller en vigtig rolle i tilværelsen.

Vores mål er at forstå den adfærd og så føde de indsigter videre ind i produktudviklingen, så vi er på forkant med, hvor folk er på vej hen i deres forbrug. Så vi har et ret tæt integret samarbejde med produktudvikling og forretningsudvikling.

Hvordan håndterer i at være et nyt friskt mærke samtidig med, at I respekterer det traditionelle Bang & Olufsen?

Det er en meget relevant problemstilling for os. Vi skal repræsentere den equity og de værdier, der ligger i Bang & Olufsen. Dem skal vi føre videre i stedet for at skabe et nyt og differentieret brand. Vores kunder skal føle, at de køber ind i Bang & Olufsens equity, som vi så repræsenterer og fortolke ind i en ny kontekst. Det holder vi hinanden op på hver dag.

Skal marketingchefen i fremtiden og måske allerede i dag tilegne sig IT-kompetencer, eller er det vigtigere at hyre folk, som har dem?

Jeg ser det som både og. Jeg synes helt sikkert, at CMO’en eller marketingchefen skal have god forståelse for IT-platforme, og hvordan man miner data til indsigter. Man skal kunne forstå, hvor forbrugerne befinder sig og hvilke tendenser, der er derude i den digitale verden. Man skal samtidig kunne forstå, hvordan de elementer bliver en del af livsstil. Så det handler om at koble det tekniske med det menneskelige; det er vores største opgave lige nu.

Men derudover skal man også omgive sig med mennesker, som ved meget mere end én selv inden for specialområder. Man skal så vidt muligt hyre nogle faglige fyrtårne, som hele organisationen kan lære af. Det handler om at have en vision om, hvor man skal hen som brand og samtidig få eksperter til at samarbejde om at få det til at ske.

På hvilke områder skal marketingchefen blive bedre til at agere sparringspartner for ledelsen?

Hos os er vi gode til at integrere marketing, når det kommer til de strategiske spørgsmål i forhold til virksomheden, og hvor den skal hen.

Det synes jeg er vigtigt, fordi vi i marketing besidder viden om målgruppen, og fremtidens forbrugere er på vej hen. Det er jo det, som virksomheden skal leve af i fremtiden. Det kan vi troværdigt hjælpe til med. Men det er også et spørgsmål, om at marketingchefen og vedkommendes organisation skal italesætte sig selv ved de lejligheder.

Hvilke nye trends er værd at lægge mærke til inden for marketing i 2017?

Jeg vil fremhæve growth hacking, som vi benytter os meget af. Altså evnen til at omsætte data til ‘actionable insights’.

Growth hacking handler om at hacke datakilder i korte, agile processer. Vi får en masse data ind fra ustrukturerede kilder som social, e-commerce, nyhedsbreve og customer service. Alle de kilder skal vi forene og forsøge at få noget ud af.

Vi arbejder faktisk med en growth hacker, som definerer et antal hacks hver måned. Vi sætter nogle hypoteser op på baggrund af de data, vi har, og så be- eller afkræfter vi hypotesen og går videre med det nye hack. Det er en ret dynamisk måde at arbejde på, som giver en god energi.

Det hjælper os til at forstå forbrugernes rejse og adfærd, så vi kan kommunikere det rette budskab på det rette tidspunkt. Vi bruger også indsigterne til at opbygge profiler med interesser og demografi, så vi kan målrette og personificere vores markedsføring i endnu højere grad.

 

Q&A: Fremtidens CMO

jakobbernhard

jeanette

peter2

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

375

375

brød2
brød2
Owner af billede
Owner af billede
(Foto: pixabay)
(Foto: pixabay)
gen-y-worldbankphotocollection-1-2
gen-y-worldbankphotocollection-1-2