Vil du høre et radioprogram om prisen på agurker?

(Foto: Rema 1000)

REMA 1000 i Norge har lanceret verdens første fødevarepodcast. Taleradio er tilsyneladende det nye medie, der skal få købmænd, revisorer til banker til at fremstå kloge og cool

Næste gang du sætter dine høretelefoner til rette i øregangene for at fordybe dig i en podcast, vælger du så at høre om agurkprisers udvikling, vaskepulvers kemiske sammensætning eller en diskussion om fødevarebranchens teknologiske udfordringer?

Nu har du i hvert fald chancen, for lige før jul lancerede norske REMA 1000 deres svar på, hvad podcast-verden har brug for – nemlig Dagligvarepodden. Ifølge Mette Fossum Beyer, der er virksomhedens norske kommunikationsdirektør, skal Dagligvarepodden give REMA 1000’s kunder, samarbejdspartnere og alle, der ellers kunne være interesserede, et aktuelt indblik i dagligvarebranchens status quo.

Der er sådan set ikke noget nyt ved podcasts – tværtimod. De seneste år, har mediet været et ufravigeligt emne inden for både publicist- og kulturformidlingsbranchen. Og i løbet af 2015 har flere og flere større virksomheder også gjort anspring til at gøre sig gældende på podcastmarkedet ved at lancere deres egne produktioner.

Verdens første dagligvarepodcast

Dagligvarepodden er efter sigende verdens første nichepodcast for dagligvarebranchen, og ifølge Mette Fossum Beyer skal den være den første af sin slags til at tage pulsen på aktuelle branchetemaer.

“Dagligvarepodden skal ikke bare tage aktuelle branchetemaer op, den skal samtidigt evne at diskutere større udfordringer og muligheder inden for branchen, både på teknologiområdet samt branchens samfundsansvar og det generelle økonomiske og politiske område”, siger hun til F5, “Desuden skal den fungere som en intern kanal til inspiration og deling af viden”.

REMA 1000 arbejder ud fra en strategi, hvor de ønsker at styrke virksomhedens egne mediekanaler, og derfor er podcastmediet det næste satsningsområde.

“Podcastfladen tilbyder en platform, hvor vi kan diskutere og vende aktuelle sager og bringe nye temaer i spil, som vores kunder, samarbejdspartnere og branche generelt er optaget af, derfor vælger vi at lave vores egen podcast om dagligvarehandel”, siger Mette Fossum Beyer.

REMA 1000 profilerer sig mod de unge

Tidligere lancerede alle kommunikations- og markedsføringsafdelinger med respekt for sig selv minimum tre minutters video, men hvorfor er det nu relevant for større virksomheder at have deres egne radiokanaler også?

Jens Dalgaard, der er ekspert i salg og marketing, mener det lanceringen af Dagligvarepodden er en del af REMA 1000s forsøg på, at skabe et nyt brand og opnå en ny position på fødevaremarkedet.

Dalgaard peger på, at REMA 1000 indtil for nylig har været ganske nye på markedet, men at de nu har oparbejdet et vist genkendelighed.

“REMA 1000 ønsker ikke længere at blive kategoriseret som endnu et lavprisvarehus i rækken. De ønsker at løfte deres brand og tiltrække et svært tilgængeligt segment, nemlig de unge, som kommer til at handle de næste 15-20 år”, siger Jens Dalgaard.

Trenden i fødevarebranchen er i øjeblikket at gøre sig gældende på kvalitetsområdet, forklarer Jens Dalgaard og peger på, at mange fødevarekæder i øjeblikket går målrettet efter at brande sig som kvalitetsudbydere.

“Det er interessant at REMA 1000 nu vælger at formidle viden om fødevarer. At de så vælger podcast som platform, det er dobbeltinteressant, da de her tager fat i en platform, som mange unge bruger. De fleste har en podcast-app på deres telefon, så hvis REMA 1000 med Dagligvarepodden, kan ramme segmentet, der går rundt og interesserer sig for både dagligvarer og sundhed, så er det nytænkende”, siger han.

Video slår stadig podden

Podcastmediet kommer dog ikke til at overtage content marketing markedet, men kan vise sig at være en oplagt ny kanal til at nå nye segmenter på.

”De tre minutters film, der hidtil har været et must i større virksomheders content marketingstrategi, vil ikke forsvinde, men 15 minutters taleradio kan noget andet. Det kan for eksempel ramme de unge, som søger mere uddybende viden om tingene, og det er præcis det podcasten kan”, siger Jens Dalgaard.

I REMA 1000’s første podcast er administrerende direktør Ole Robert Reitan i studiet, og kigger sammen med Mette Fossum Beyer blandt andet tilbage på året der gik i REMA 1000. Fremadrettet skal podcasten handle om fx priser, fødevarevidenskab, helse og politik.

Dagligvarepodden er på norsk og udkommer på fødevarekædens norske hjemmeside, her er det planen den skal udkomme to gange om måneden fremover.

Lyt til REMA 1000’s Dagligvarepodden her.

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

305

305

sour
sour
Featured Video Play Icon
Featured Video Play Icon
Barack_Obama_playing_football_in_secretary's_office_wikimedia
Barack_Obama_playing_football_in_secretary's_office_wikimedia
2968687758_7fdd360881_o-web700px
2968687758_7fdd360881_o-web700px
(Foto: MIKI Yoshihito - Wikimedia CC)
(Foto: MIKI Yoshihito - Wikimedia CC)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)
(Foto: pixabay.com)
(Foto: pixabay.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
4_1170x780_digital-genoptraening-sparer-web1170px
4_1170x780_digital-genoptraening-sparer-web1170px