Det skal CMO’en kunne i 2017

pexels-photo-131262

Vi har spurgt de førende danske marketingchefer om deres take på fremtidens CMO

Marketing er under forandring. Mange af vores vigtigste værktøjer er i dag mindre effektive end for bare et årti siden.

Digitaliseringen er selvfølgelig den helt store faktor her. På meget kort tid er vi gået fra et forudsigeligt mediebillede, domineret af omnibusaviser, landsdækkende tv samt radio til en fragmenteret mediekultur, som langt hen ad vejen foregår på de sociale mediers præmisser.

Den udvikling betyder, at den moderne CMO fokuserer mindre på ‘above the line’-aktiviteter og i stedet allokerer ressourcer til nye kanaler og medier. I stedet for de store budskaber, som rammer bredt, er tendensen at bruge enten egne eller nye kanaler til at skræddersy aktiviteter og indhold mod en nøje defineret målgruppe.

Den trend ser vi komme til udtryk hos blandt andet Arla og Danske Bank, der begge er gået bort fra dyre sponsorater og landsdækkende kampagner. I dag fokuserer begge virksomheder på aktiviteter, der har udspring i deres respektive kerneværdier.  

Big data og den lille detalje

Digitaliseringen har også medført en anden vigtig tendens. Fra tjenester som Spotify og Uber er vores kunder blevet vant til personalisering og gnidningsfri brugeroplevelser. Den forventning flytter med over i andre arenaer. Det betyder, at CMO’ens opgave i løbet af 2017 bliver at arbejde med personaliseret kommunikation og kundeflow. Vi skal altså bruge big data, så vi kan levere den lille detalje.

I interviewet med Peter Boris Kreilgaard fra Coop, kan du læse hvordan supermarkedet allerede er i gang med den omstilling.

Ingen tvivl om at marketing skal skele til UX og designtænkning i de kommende år.

Bevar overblikket

Med al den digitalisering er det fristende at konkludere at fremtidens CMO ved mere om IT end om kreativitet og kunder. Men spørger man de førende danske marketingchefer, som vi har gjort, så er svaret dog et andet.

Ja, det er vigtigt at have en grundlæggende forståelse af de forskellige IT-platforme og -redskaber, men i sidste ende er det som CMO essentielt at kunne tænke i forretning og forbrugere. Har du ambitioner om at tage skridtet ind i direktionen, så lad andre om specialiseringen i IT, og fokusér i stedet på det store overblik og bundlinjen, lyder det enstemmigt fra profilerne, vi har interviewet til dette tema-magasin.

 

Q&A: Fremtidens CMO

Klik dig gennem de fire Q&A’s og bliv klogere på, hvad femtidens CMO skal fokusere på.

jakobbernhard

jeanette

jensjermiin

peter2

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

375

375

brød2
brød2
Owner af billede
Owner af billede
(Foto: pixabay)
(Foto: pixabay)
gen-y-worldbankphotocollection-1-2
gen-y-worldbankphotocollection-1-2