Undersøgelse: Det koster kundernes persondata

(Foto: Pixabay)

Forbrugere er forsigtige med at afgive personlig data til virksomheder, lige indtil de får en konkret belønning

Vi hader at afgive personlig data til butikker og virksomheder. Men vi gør det uden at blinke, når bare der er en konkret belønning.

Det er resultatet af en undersøgelse, som to specialestuderende fra Aarhus Universitet har foretaget i samarbejde med tøjkoncernen Bestseller og deres børnetøjsbrand Name It.

I undersøgelsen var forældre blandt andet villige til at lade deres børn undergå en kropsscanning i en børnetøjsbutik. Til gengæld for at afgive målene fik forældrene stillet en app til rådighed, hvor de kunne afprøve børnetøj virtuelt, mens børnene kunne vente i et legeland.

De samme forældre havde i en spørgeskemaundersøgelse angivet, at de ikke var villige til at afgive data om børnenes udseende.

“Den overraskede os ret meget. Forældrene er klar til at overgive en 3D-scanning af deres dyreste eje, mens de tidligere har angivet i et spørgeskema, at de knap er villige til at dele noget som helst,” fortæller Lasse Brodersen, som er en af de studerende bag undersøgelsen.

Vil ikke dele kalender

I spørgeskemaet, som blev besvaret af 1061 respondenter, var forældrene blevet bedt om at tage stilling til 13 forskellige typer af privatlivsoplysninger. Kun det første niveau, som  består af oplysninger om fødselsdato, køn og antal børn var forældrene indstillet på at dele. De resterende 12 typer privatlivsdata scorede alle under 3 på en skala fra 1 til 6.

Men når de samme forældre blev inviteret ind i et testmiljø, hvor de kunne få glæde af nye typer af shopping-oplevelser, var de langt mere villige til at afgive oplysninger.

Af de 12 typer data, var det kun adgang til kalenderen på telefonen, som var for meget at afgive for forældrene. Kalender-funktionaliteten ville give tøjfirmaet mulighed for at sende kunder tilbud på sommertøj, hvis de havde bestilt en vinterferie til eksempelvis Thailand. Men det synes kunderne var for grænseoverskridende.

LÆS OGSÅ:

Datastrid: Fingrene væk fra vores data!

“Undersøgelsen viser, at villighed til at afgive personlig data handler om den oplevede værdi, man får tilbage. Så vores anbefaling er, at firmaer bliver bedre til at visualisere over for forbrugerne, hvad de får for deres data, og så er de også i høj grad villige til at dele,” forklarer Ditte Brix Andersen, som har været med til at lave undersøgelsen.

Undersøgelsen viser også, at kunder reagerer meget forskelligt på tilbud på henholdsvis mail, sms og pushmeddelelse.

“Forbrugere anser nogle kanaler som værende meget mere private. En e-mail er ikke lige så grænseoverskridende, som en pushmeddelelse eller sms,” fortæller Lasse Brodersen.

Klar på sladre-boks

Undersøgelsen understøtter dermed resultaterne fra en rapport fra i år, som Erhvervsstyrelsen og IDA står bag.

Undersøgelsen viser, at 55 procent af alle danskere er bekymrede for deres privatliv, når de surfer på nettet, men at hver tredje af de 18-70 årige er villige til at afgive personlige oplysninger på nettet, hvis de oplever, at de får noget for det. Yderligere 17 procent vil overveje det, mens 48 procent ikke mener, at de vil lade sig lokke til at afgive forskellige personlige data, herunder deres vaner.

LÆS OGSÅ:

 Vi vil være anonyme på nettet, men ved ikke hvordan

Deltagerne i undersøgelsen bliver også bedt om at forholde sig til et hypotetisk scenarie: Er de klar til at installere en boks i deres bil, som kan give deres forsikringsselskab oplysninger om kørsel mod en rabat på 25 procent? Det tilbud ville næsten halvdelen af respondenterne overveje. Ligeledes ville omkring 30 procent dele oplysninger med forsikringsselskabet via en wearable som et fitness-armbånd.

Når man spørger brugerne om, hvad der generelt skal til for at afgive fortrolig data om sig selv, svarer 73 procent, at tillid til databeskyttelse har stor betydning. 61 procent vil gerne afgive personlig information til virksomheder, de ofte handler med. Gratis produkter, rabatter og konkurrencer eller stor interesse i virksomhedens produkter kan også få mellem hver tredje og halvdelen af brugerne til at afgive personlige data, de ellers ikke ville dele.

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

0

Array ( [0] => 305 )

sour
sour
Featured Video Play Icon
Featured Video Play Icon
Barack_Obama_playing_football_in_secretary's_office_wikimedia
Barack_Obama_playing_football_in_secretary's_office_wikimedia
2968687758_7fdd360881_o-web700px
2968687758_7fdd360881_o-web700px
(Foto: MIKI Yoshihito - Wikimedia CC)
(Foto: MIKI Yoshihito - Wikimedia CC)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)
(Foto: pixabay.com)
(Foto: pixabay.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
4_1170x780_digital-genoptraening-sparer-web1170px
4_1170x780_digital-genoptraening-sparer-web1170px