Dansk webshop blev usynlig på Google

(Foto: wikimedia)

Av. Tøjbutikken Trendhim ville gerne have flere besøgende fra Google. Men de gængse metoder gjorde pludselig, at de så godt som forsvandt fra verdens største søgemaskine

Alle webshops og netmedier vil gerne have en god placering på Google. Men det er ikke helt ligegyldigt, hvordan man kommer til tops blandt søgeresultaterne på verdens største søgemaskine.

Det fik den danske onlinebutik Trendhim, der sælger smykker og accessories til mænd at føle tilbage i 2014. Her blev firmaets hjemmeside de-indekseret af Google. Det vil sige, at hjemmesiden blev mere eller mindre usynlig på Google.

“Økonomisk var det fatalt. Vi mistede en hel måneds omsætning fra den ene dag til den anden,” forklarer Mikkel Ussing-Kelstrup, der i dag er online manager hos Trendhim.

“Når man kiggede i analytics, var der slet ikke nogen besøgende. Lige pludselig var der bare meget stille på kontoret,” siger han.

Mange danske onlinebutikker er afhængige af at skaffe kunder gennem Googles såkaldte “organiske søgeresultater”. Her kan det være forskellen på succes og fiasko, om du dukker op i toppen, lige under de betalte annoncer, eller først kan ses på side 2 eller 3.

Mikkel Ussing-Kelstrup forklarer, at Trendhim på det tidspunkt fik omkring 30 procent af deres besøgende fra organiske søgeresultater, og pludselig var alt det væk. Og det er meget svært at sælge varer online, hvis der ikke kommer nogen kunder forbi din butik.

“Når man laver online marketing har man typisk en rank-tracker, der holder styr på alle de søgeord, man gerne vil findes på. Her vil man gerne være i top 3. Men lige pludselig var vi slet ikke i top 100,” fortæller Mikkel Ussing-Kelstrup.

Egentlig var han ikke en del af virksomheden på det skæbnesvangre tidspunkt i 2014, men begivenheden har gjort så stort et indtryk på virksomheden, at den er blevet en naturlig del af pensum for en nyansat SEO-ansvarlig.

For lægfolk, kan det virke mærkeligt, at de såkaldte organiske søgeresultater, kan have så stor betydning for omsætningen, når de kun står for 30 procent af trafikken. Men ifølge Mikkel Ussing-Kelstrup er netop de resultater vigtige. For når du som forbruger skriver for eksempel “sofa” i Googles søgefelt, vil resultatet der dukker op under de betalte annoncer i toppen, alt andet lige have en større troværdighed end betalte resultater. Og derfor, forklarer han, fører de oftere til salg.

Google Penguin går efter syndere

Men hvorfor slog Google ned på Trendhim? Det danske firma var jo bare en webbutik, der gerne ville have en masse kunder i biksen.

Ifølge Mikkel Ussing-Kelstrup var Trendhim på en måde selv skyld i deres straf. De havde forsøgt sig med det man populært kalder for skyggeblogs. En ganske normal praksis dengang, som mange af de store firmaer også benyttede sig af, bedyrer Mikkel Ussing-Kelstrup.

“Store globale webshops gjorde det også og var sluppet godt fra det. Men lige omkring det tidspunkt opdaterede Google sine algoritmer og rullede en opdatering ved navn Penguin 3 ud. Da den kom, gik der én eller to dage, og så blev vi ramt,” fortæller online-manageren.

Skygge-blog-metoden

Trendhim havde inden da klaret sig nogenlunde på Googles søgemaskine, men man kan jo altid bruge mere trafik. Derfor havde virksomheden besluttet at bruge skygge-blog-metoden for at komme højere op.

Et af de vigtigste redskaber, Google benytter, når de skal vurdere, hvilke resultater, der fortjener en høj placering i søgemaskinen, er, at kigge på antal af links til en given side. Her vejede kvantitet højere end kvalitet. I hvert fald frem til slutningen af 2014, hvor Penguin 3 blev udrullet.

Mikkel Ussing-Kelstrup forklarer, at Trendhim havde skabt to nye blogs fra bunden udelukkende med henblik på at sende links til firmaets hovedside. Alt i alt blev det til mange tusinde links. Det havde måske virket før, men med Googles opdatering blev det straks tolket som et forsøg på at fuppe algoritmerne.

“Selv de bedste bureauer inden for SEO kunne ikke hjælpe os,” forklarer Mikkel Ussing-Kelstrup.

Da alle SEO-bureauerne gav fortabt endte det med, at Trendhims CTO Martin Christiansen mere eller mindre måtte skille hjemmesiden ad. Bid for bid måtte han fjerne kode, indtil han fandt ud, hvilke stumper, der gjorde, at Google ikke ville indeksere hjemmesiden.

Det lykkedes Trendhim at komme tilbage i søgemaskinen, men resultaterne var i en lang periode slet ikke så gode, som inden straffen faldt.

Ærlighed er bedst… Sådan da

Selvom Trendhim fik et ordentligt rap over nallerne, så bærer man dog ikke nag over for Google. I dag prøver firmaet at gøre tingene efter bogen. Man benytter sig ikke længere af skyggeblogs, men linksjagten er langt fra indstillet.

“Vi vil gerne have links af så høj kvalitet som muligt. Så de skal gerne også være der om et år eller to. Det gør vi ved at skabe indhold, som giver værdi til nettet i stedet for bare at spamme fora med kommentarer,” forklarer online-manageren. Derfor er links fra blogs ikke længere noget,d e bare skaber, men noget, som virksomheden til tider må til lommerne for at få, uddyber han.

“Hvis der er en god blog, der handler om mode, så betaler vi måske X antal kroner for at få omtale og et link eller tilbyder en taske. Firmaer har jo altid betalt for markedsføring, og det er jo også det, vi gør her, selvom en af hensigterne er at få links.”

 

De tre bedste SEO-tips i 2016

1: Gå kun efter kvalitetslinks. Det vil sige links fra solide blogs, hjemmesider eller medier, som rent faktisk har læsere. Der er meget gode chancer for, at Google straffer dig, hvis du får links placeret på spam-agtige blogs, som kun er skabt for at optimere søgeresultater.

2: Vær opmærksom på on-page SEO. Det vil sige, sørg for at kende de søgeord, du gerne vil ranke for, og brug dem flittigt i teksten samt i underoverskrifter, altså i de såkaldte H2-overskrifter. Sørg også for at linke internt mellem dine sider. On-page SEO virker stadig glimrende for mindre kompetitive søgeord. Til WordPress-brugere kan Yoasts SEO-plugin anbefales.

3: Arbejd kun sammen med velrenommerede SEO-bureauer. Søgeordsdisciplinen er så ny, at der stadig er en hel del Vild Vest-mentalitet på markedet. Masser af bureauer laver ikke nødvendigvis arbejde, som er godt for din virksomhed på længere sigt. Hvis et firma er helt nyt eller har skiftet navn for nylig, så bør du være påpasselig. Det tyder måske på, at der er gamle kunder, som ikke har pæne ting at sige.

 

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

119

119

bc
bc
(Foto: Youtube.com - Maker Faire Rome tour - Enrico Dini @D-Shape - Pisa)
(Foto: Youtube.com - Maker Faire Rome tour - Enrico Dini @D-Shape - Pisa)
(Foto: ICAPlants - Wikimedia CC)
(Foto: ICAPlants - Wikimedia CC)
(Foto: NASA - Wikimedia Public Domain)
(Foto: NASA - Wikimedia Public Domain)
NASA_Super_Pressure_Balloon_Begins_Globetrotting_Journey_(27072743125)-web
NASA_Super_Pressure_Balloon_Begins_Globetrotting_Journey_(27072743125)-web
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: ibbyskibby.wordpress.com)
(Foto: ibbyskibby.wordpress.com)
(Foto: Intel Free Press - Flickr CC)
(Foto: Intel Free Press - Flickr CC)
(Foto: William Murphy - Flickr CC)
(Foto: William Murphy - Flickr CC)