Hvis jeg var en forbrændingsmotor, ville jeg være bange nu

(Foto: Wes Dickinson - FLickr CC)

Ethvert bilmærke med respekt for sig selv, har efterhånden en elbil på vejene. Eller bare på vej. En dansk entreprenør har nu meldt sig ind i kampen

Tesla kender du. Elbilernes flagskib. Elon Musks Model S er en bestseller af en elbil med omkring 100.000 solgte enheder på verdensplan. Men førstepladsen med det dobbelte antal salg indtager japanske Nissan med sin noget mere beskedne (og dog mere prisvenlige) model Leaf – den mest solgte elbil nogensinde med 200.000 enheder.

For bare 10 år siden var den fuldelektriske bil stadig lidt af et futuristisk koncept. Og det var faktisk til dels den økonomiske krise i slutningen af 00’erne, der kickstartede udviklingen. Pludselig var store, benzinslugende biler uden særligt hensyn til hverken miljø eller økonomi ikke særligt attraktive, hvilket gav plads og gnist til innovation inden for minibiler, hybrider og de elektriske.

Tesla lancerede sin smarte Roadster i 2008, som var den første masseproducerede “street-legal” elbil, som kørte på et lithium-ion batteri. Det var også den første fuldt elektriske bil, der kunne køre over 300 kilometer på en enkelt opladning.

Siden da er det gået fremad, og grøn omstilling står højere på dagsordenen end nogensinde før. Tesla har lanceret Model S, og en Model X er på vej, Mitsubishi, Peugeot, Nissan, BMW, Mercedes, Volkswagen, Renault og mange andre har fået blod på tanden og har enten allerede produceret egne modeller eller er på vej til det. Nogle producenter leger med endnu mere futuristiske koncepter, såsom Faraday Future, mens andre arbejder på super-elbiler med masser af muskelkraft såsom Rimac Automobili og Exagon Motors.

Læs også: Elon har en plan – og den er genial

Og elbilerne er kommet for at blive – det kan ikke gå andre veje. Zachary Shahan, redaktør og direktør for CleanTechnica og EVObsession har sagt følgende:

“I bilverdenen kan jeg slet ikke forestille mig andet, end at vi kommer til at se en disruptiv teknologisk revolution. Elektriske biler har ganske enkelt alt for mange forbrugerfordele over benzinbiler, endda også når det kommer til bekvemmelighed og kørekvalitet.”

Der er dog et stykke vej endnu, før elbilen kan blive allemandseje. For eksempel er de stadig meget dyre, og batteriet er heller ikke helt holdbart nok til mange længere strækninger.

Til gengæld er der en dansker, der lurer på at skabe bedre batterilevetid, som er en af de vigtigste faktorer for elbilens udbredelse. Faktisk vil han udfordre Tesla. Han hedder Henrik Fisker.

Slog fejl første gang

Og han har prøvet det før. Tidligere opererede hans selskab under navnet Fisker Automotive, men efter en del problemer, gik det nedenom og hjem, og hedder nu efter et opkøb Karma Automotive, efter Henrik Fiskers første bilmodel ‘Karma’. Han har dog ikke længere selv noget at gøre med selskabet.

Læs også: Amerikansk supernørd vil gøre din gamle Toyota selvkørende

I stedet har han relanceret sit eget firma under navnet Fisker Inc. Og denne gang vil han ikke kun selv skabe bilerne, han vil også udvikle batterierne, og derfor har han ved siden af grundlagt selskabet Fisker Nanotech. Planen er ifølge ham selv, at en fuldt elektrisk bil skal vises frem i midten af 2017.

“Jeg har både hyret mange af de originale Fisker-ingeniører, men også mange nye. Vi har nogle batterieksperter, og så har jeg i de sidste to år virkelig søgt efter et fantastisk batteri,” siger Henrik Fisker til Dagbladet Børsen.

Og det nye batteri, som han og det nye selskab skal udvikle, bliver angiveligt et supervåben mod elbilernes konge, Elon Musk, som han agter at vælte af tronen. Det skulle have 50 pct. længere rækkevidde, hvilket altså vil sige 700 kilometer på en opladning. Derudover skulle selve batteriets levetid også være meget længere end Teslas.

Det er store ord fra en mand, man indtil videre kun har set gå konkurs. Men som han selv siger til Børsen:

“Dengang var vi de første på markedet, inden nogen for alvor kendte til elektriske biler. Få vidste, hvad et litium-ion-batteri var, og vi gav batteriproduktionen ud til et helt andet firma. Det har været sikkert for mig, at hvis jeg startede igen, ville jeg selv være herre over batteriet, og det er vi så nu med Fisker Nanotech. Vi laver alle batteritest selv, og vi bygger selv batteripakken. Vi kontrollerer det hele selv, og det er faktisk det allervigtigste.”

Læs også: Scooterkinesere redder miljøet, men dør i trafikken

Superbatteri og luksusbil

Der er hyret tidligere Fisker-kræfter ind i det nye setup. Der er dog ikke offentliggjort nogle konkrete navne, men ambitionerne fejler intet.

Bestyrelsesformand Jack Kavanaugh har udtalt følgende i en pressemeddelelse fra Fisker Nanotech:

“Vi har samlet et hold, som vil kreere et nyt paradigme for, hvad der er muligt med batteriteknologi i bilbranchen.”

Og så skal der selvfølgelig også laves biler. Og de skal konkurrere med Teslas Model S. Masseproduktionen kommer til at foregå i Californien, men de første prototyper kommer til verden hos VLF Automotive i Detroit – et selskab som Henrik Fisker vel at mærke ejer en tredjedel af.

Efter fremvisningen i 2017, skulle den færdige bil kunne leveres til de første kunder senest halvandet år senere. Bilen, som ifølge Henrik Fisker selv vil være mere rummelig, flottere, have større rækkevidde og lade hurtigere op end Teslas eget hjertebarn.

Læs også: Fremtidens førerløse bus kører til Aars

Hurtigt accelererende marked

Det skal blive spændende at se, hvad Tesla selv disker op med inden for samme årrække.

Der er ingen tvivl om, at bilindustrien har ændret sig langt mere og hurtigere de seneste få år end nogensinde før. Alene sidste år voksede salget af elbiler med 60 procent på verdensplan.

Bølgen af energirigtige biler har potentialet til at vende industrien på hovedet, og Tesla og Fisker bliver ikke de eneste spillere. Stort set alle bilproducenter vil og skal have el- eller hybridbiler for at kunne forblive relevante på markedet.

Når vi når 2020 vil langt de fleste producenter have mindst én elbil i porteføljen.

 

Hvilke mærker er mest seriøse omkring elbiler?

Enhver bilfabrikant med respekt for sig selv, bør have elektricitet på dagsordenen. Men nogle har det i højere grad end andre. Her er nogle af de mest seriøse:

Tesla Motors:

Siden Tesla faktisk slet ikke arbejder med andet end elektriske biler, må det siges, at det er et selskab, der er all-in på området. Selskabet og topchefen Elon Musk har en meget klar vision for fremtidens bilindustri, og en er højteknologisk og elektrisk.

Nissan:

Den japanske hurtigløber står bag den mest solgte elbil på verdensplan til dato: Leaf-modellen. Der er solgt over 200.000 af dem, og derudover har Nissan også nogle af industriens allerbedste elbilfabrikker verden over. Altså en bilfabrikant der også satser stort på el.

BMW:

Tyske BMW er stadig på rookie-stadiet inden for elbiler, men det gør dem ikke mindre seriøse. De står bag elbilen i3, som man kan finde pakket ind i DriveNow’s design overalt i København. Derudover er BMW på vej med en større arbejdshest, der hedder i8 – en fuldt elektrisk superbil i den høje ende.

Volkswagen:

Der er ikke meget, VW kan gøre for at overskygge dieselskandalen, men gigantselskabet har store ambitioner på EV-markedet. Faktisk har de planer om, at stort set alle deres modeller en dag skal være halvt eller helt elektriske. Derudover findes der allerede modeller som e-Up! og e-Golf. Porsche og Audi hører også under VW’s vinger, og førstnævnte er på vej med en elektrisk sportsvogn, mens Audi har en A3 e-tron.

Mercedes-Benz:

De vifter ikke ligefrem med det selv, med Mercedes og moderselskabet Daimler er også godt i gang og har været involveret siden begyndelsen, bl.a. med udviklingen og delvist ejerskab af Tesla. De har en B-Klasse Electric Drive-model på vejene, og planlægger ligesom Volkswagen at elektrificere en ganske stor del af deres line-up.

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

113

113

2968687758_7fdd360881_o-web700px
2968687758_7fdd360881_o-web700px
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)