Big data i byggebranchen er en milliardforretning

(Foto: Alan Stark - Flickr CC)

Det mest lovende startup i USA er ikke firmaer som Uber, Slack eller Cyanogen. Øverst på Forbes’ årlige liste over hotte startupvirksomheder ligger firmaet Uptake, der er godt i gang med at disrupte byggebranchen

Uptake blev stiftet i 2014, og allerede nu har firmaet en anslået værdi på 1,1 milliard dollars. At sige, at potentialet er enormt, er ikke en overdrivelse. Byggebranchen er notorisk kendt for at have en lav produktivitet, så vi har kigget over dammen for at se, hvordan et mindre end to år gammelt startup har sat sig for at ændre på spillereglerne. Kodeordet er big data – og et bud på, hvordan maskintunge industrier som byggebranchen udnytter big data.

Ifølge Trevor Mecham, der er DirectorConstruction and Precision Agriculture Vertical Lead i Uptake, handler det om skabe svar, og grundlæggende beskriver han Uptake som en “predictive analytics platform“.

Det vil sige, at Uptake laver software, der ikke bare kan analysere data i et historisk perspektiv. Ideelt set skal softwaren også kunne forudse, hvad der sker i fremtiden.

“Vi kan hjælpe en række industrier med at optimere deres ydeevne. Om det så er maskiner eller ansatte. Vi hjælper vores partnere med at trække, organisere og håndtere big data. Så grundlæggende er det, vi arbejder med at tilbyde insights, der kan være med til at forudse fremtiden”, siger Trevor Mecham.

Mønstre i data

Tal fra IDC viser, at datamængden vokser med 40 procent hvert år. Internet of Things er allerede en realitet, og sensorer bliver hele tiden mindre og billigere. Derfor er der ikke praktiske barrierer i forhold til indsamling af enorme mængder data. Det handler i stedet om at være i stand til at analysere data på en intelligent måde.

Store maskiner har et tilsvarende potentiale i forhold til at opsamle data. Har du fx en bulldozer, kan du holde øje med brændstofforbruget, er der luft i hydraulikken i løftearmen, er der olie nok, hvor langt har bulldozeren kørt osv. Kan du analysere alle de data over en længere periode, vil du forhåbentlig også begynde at se mønstre og afvigelser. Svigter hydraulikken fx hver gang, maskinen bruges til en bestemt opgave, kan du overveje at benytte en mere robust maskine til den type opgave, og er du fabrikant, kan du prøve at forstærke hydraulikken.

Ifølge Uptake kan deres software blandt meget andet være med til at sikre bedre brændstofeffektivitet, hjælpe landbrugsmaskiner til at høste mere effektivt, sikre flere fly til tiden, hjælpe med oppetid for maskiner samt pege på, hvilke maskiner der er i fare for at bryde sammen. Og kan du gå fra at reparere, når maskinerne bryder sammen, til at gøre det før, kommer du også til at spare nedetid.

Partnerskaber med store virksomheder

Og noget tyder på, at der har været en plads til et firma, der kan hjælpe med at skabe overblik over data. Allerede efter halvandet år tjener Chicago-firmaet penge, og Uptake er på rekordtid blevet prissat til mere end en milliard dollars.

Et vigtigt element i Uptakes forretningsmodel er partnerskaber med store firmaer. Et af den slags partnerskaber indgik firmaet i marts 2015 med industrigiganten Caterpillar. Caterpillar er verdens største producent af bygge- og anlægsmaskiner og omsætter hvert år for mere end 50 milliarder dollars. Da de gik ind i Uptake, begyndte firmaet for alvor at tage fart.

Disruption from the inside

I Uptake taler de derfor om at disrupte branchen indefra. Firmaet kommer med et startups energi, men bruger den viden, Caterpillar har samlet gennem mere end 90 år i branchen.

Caterpillar byder ind med et årelangt kendskab og forståelse af branchen. Og vi byder ind med vores evne til at bygge teknololgi på en skalerbar måde. Vi har en meget aggressiv tilgang til at være entreprenører, og når du parrer det med den ekspertise, vores partnere kommer med, har du virkelig en uovervindelig kombination,” siger Trevor Mecham.

Uptake opererer i dag i industrier som byggebranchen, landbrug, minedrift, energisektoren, olie- og gasbranchen samt luftfart.
Indtil videre er partnerskabet med Caterpillar, det eneste der er udmeldt offentligt. Men hos Uptake er man sikker på, at det er vejen frem med tætte partnerskaber.

“Vi vil være helt sikre på, at der god kommunikation, og at vi ikke bare bygger “off the shelves software”. Det er ikke sådan Uptake fungerer. Softwaren er nødt til at være forudsigende og skræddersyet ind i firmaets drift,” siger Trevor Mecham.

Denne artikel er oprindelig bragt på IDA Universe.

Fakta om Uptake

  • Stiftet af Brad Keywell, der står bag en række firmaer, hvor Groupon nok er den mest kendte.
  • Softwarefirma med speciale i at analysere data.
  • Opnåede på halvandet Unicorn-status. Det vil sige, at firmaet er vurderet til mere end 1 milliard dollars.
  • En af firmaets store partnere er Caterpillar.
  • Mere end 300 ansatte.
  • Læs mere på uptake.com

 

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

0

Array ( [0] => 113 )

2968687758_7fdd360881_o-web700px
2968687758_7fdd360881_o-web700px
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: indiegogo.com)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: Mirko Tobias Schaefer - Wikimedia CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: clive darra - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: ecos systems - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Dustin Smous - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: Epic Fireworks - Flickr CC)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)
(Foto: giphy.com)