Amerikansk supernørd vil gøre din gamle Toyota selvkørende

(Foto: TechCrunch - Flickr CC)

26-årig hacker udvikler lige nu et system, der kan gøre almindelige biler selvkørende. Systemet skal lære af din og min kørsel, koster under tusind dollars, og kommer på markedet inden nytår

Tænk engang, hvis du relativt let kunne omdanne din almindelige Volkswagen til en selvkørende en af slagsen. Det vil en ung supernørd sørge for, kan lade sig gøre. Og det vil han gøre både snart og til en billig penge.

George Hotz blev offentligt kendt, da han var 17 år gammel. Han var den første, der formåede at hacke en iPhone og en Playstation 3. Dengang i 2007. Han er i mellemtiden blevet 26 år gammel og har stiftet virksomheden Comma.ai, hvis formål er at lave et add on til “dumme” biler, så de kan blive intelligente. Systemet skal koste under $1000 og lanceres før udgangen af 2016, skriver The Verge.

Ideen er, at systemet skal kunne monteres omtrent lige så let, som det er at bygge et skab fra Ikea. Dernæst kan det gå ind i bilens styresystem og overtage føringen af bilen og styrer den intelligent igennem trafikken. Og som noget særligt kommer dens køreegenskaber fra data, som bliver crowdsourcet. Allerede nu kører 1.200 mennesker nemlig rundt med en app på deres smartphone, hvor de kan indsende data om deres køreture til Comma.ai, hver gang de har rullet en tur i deres (ikke selvkørende) bil. De data skal så samles og omdannes til algoritmer for, hvordan vi egentlig kører en bil. For ifølge George Hotz er der forskel på, hvordan vi mener, trafikken fungerer, og hvordan den reelt fungerer.

“Hvordan lærer man en bil at køre? Man giver den en masse regler, fortæller den, at hvis der er en bil dér, skal den agere sådan, og at man skal holde sig i midten af vejen. Det er måske sådan, mennesker tror, de kører, men det er ikke sådan, de faktisk kører bil. Så hvordan lærer mennesker så at køre bil? De ser andre mennesker køre, så prøver de det og bliver bedre, og det er præcis det, vi gør her. Vi har aldrig fortalt bilen, hvordan man kører, men vi har vist den ti timers video med mennesker, der kører og fortalt den, at den skal gøre det,” siger han i en video lavet af Bloomberg.

Læs også: Ny dansk el-delebil bliver megabillig og nogle gange gratis

For ifølge ham skal en bil køre så menneskeligt som muligt, hvis den skal passe ind i trafikken.

“Pointen er, at den skal køre naturligt som en menneske, og ikke som en ingeniørs idé om at køre,” siger George Hotz.

Er mennesker de bedste chauffører?

Men er mennesker de bedste inspirationskilder, hvis man skal lære at køre bil? Ifølge Thomas Terney, PhD i kunstig intelligens, vil et system altid adoptere vanerne fra dem, det skal lære fra. Også de dårlige vaner, som vi mennesker jo har en del af.

“Hvis du har et system, der er trænet på baggrund af data, har det også et bias på baggrund af den data. Den lærer også alle unoderne. Det er også derfor, at skønhedskonkurrencen Beauty.Ai, hvor kunstig intelligens i år kårede 44 vindere, endte med næsten kun at kåre hvide kvinder. Så hvis der er et mønster i den data – hvis alle eksempelvis kører enormt for stærkt, så vil systemet også lære det. Men jeg tror ikke, det er det store problem i den her sammenhæng,” siger han.

“Jeg er sikker på, at alle spillerne bruger data fra virkelige kørere for at finde ud af, hvordan mennesker reagerer i forskellige situationer. Og jo flere, der kører, desto mere data, og jo bedre træningsdata, jo bedre resultater. Sådan plejer det at være med kunstig intelligens. I stort set alle kunstigt intelligente systemer, du ser, er der en læringskomponent fra mennesker – på godt og ondt,” siger Thomas Terney.

Læs også: Elon har en plan – og den er genial

Men George Hotz er ikke nervøs for, at hans biler får for mange dårlige vaner.

“Alle gode chauffører er gode på samme måde, men alle dårlige chauffører er dårlige på forskellige måder,” siger han i et interview med The Verge.

Delvist selvkørende er ikke nok

Ifølge Thomas Terney er det største problem for Comma.ai heller ikke, at bilerne skal lære af mennesker. For man kan relativt let sørge for, at man ikke får en fartbøde i en selvkørende bil, hvis den har lært at køre for stærkt på en bestemt strækning. I stedet er det største problem faktisk, at man kan overtage kontrollen.

“Det store problem er i virkeligheden, når systemerne er semiassisterende, men vi tror, de er mere assisterende, end de er. Folk vænner sig hurtigt til det niveau af assistance, de får. Derfor er et af problemerne, at hvis en bil er 90% selvkørende, er folk ikke opmærksomme i de 10%, de faktisk skal være det,” siger Thomas Terney og forklarer, at det også er grunden til, at Google besluttede sig for at ændre kurs og udvikle 100% selvkørende biler i stedet for delvist selvkørende.

Ikke første gang en garage vinder

Når en hacker som George Hotz sidder i sin garage og vil tage kampen op med de store spillere på markedet, er det kun naturligt at undre sig over, om det overhovedet kan lade sig gøre. For med konkurrenter som Tesla og Google, som må siges at have både kapital og et solidt mandskab i ryggen, er konkurrencen benhård.

I en pressemeddelelse udtrykker Tesla heller ikke ligefrem frygt for at tabe til Comma.ai. For de tror ikke helt på George Hotz’ mission. De skriver blandt andet:

“Vi tror, det er ekstremt usandsynligt, at en enkelt person eller endda en lille virksomhed, som mangler omfattende ingeniør-kundskaber, vil være i stand til at producere et selvkørende bilsystem, der kan kobles til ordinære personbiler.”

Læs også: Scooterkinesere redder miljøet, men dør i trafikken

Men ifølge Thomas Terney er markedet for selvkørende biler stadig så åbent, at det er umuligt at sige, hvem der kommer til at sætte sig på de største andele.

“Hans team er i hvert fald garageteamet, men han er super kvik og har fået samlet et team, og kampen er stadig i fuld gang, så jeg ville ikke afskrive dem fuldstændigt. Det ville ikke være første gang, at garageteamet vandt,” siger han.

Det er bestemt George Hotz’ ambition at være en seriøs konkurrent til de store virksomheder. I en længere artikel fra Bloomberg Business kalder han blandt andet Mobileye, der er sofwaren bag kørselsassistenter, som bruges af blandt andet Tesla, for både absurd og for en virksomhed, der er bagud. Et par måneder senere sagde han i en artikel i The Verge, at Tesla slet ikke er en konkurrent alligevel.

“Jeg har i løbet af de sidste par måneder indset, at Tesla ikke er vores konkurrent – for vores konkurrenter findes stort set ikke. Tesla kommer aldrig til at sælge selvkørende systemer til en Honda Civic. Det er det, vi skal,” siger han.

Du vil måske også synes, disse artikler er relevante for dig

0

Array ( [0] => 121 )

Chris-minh-doky-live-dudelange-2008
Chris Minh Doky live i Dudelange.
Chris-minh-doky-live-dudelange-2008
Chris Minh Doky live i Dudelange.
brød2
brød2
Featured Video Play Icon
Featured Video Play Icon
boringtunnels
boringtunnels
(Foto: Michell Zappa - Flickr CC)
(Foto: Michell Zappa - Flickr CC)
(Foto: Gulliver Schools - Wikimedia CC)
(Foto: Gulliver Schools - Wikimedia CC)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: Columbia SPS - youtube.com)
(Foto: Youtube.com - Maker Faire Rome tour - Enrico Dini @D-Shape - Pisa)
(Foto: Youtube.com - Maker Faire Rome tour - Enrico Dini @D-Shape - Pisa)
(Foto: Nan Palmero - Flickr CC)
(Foto: Nan Palmero - Flickr CC)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)
(Foto: woodleywonderworks - Flickr CC)